Kiedy pierwszy raz usłyszałam o Haute Couture, miałam ok. 11 lat i trudno mi było zrozumieć pojęcie. Nazwę tłumaczy się jako wysokie krawiectwo (fr.). Innym pojęciem jest Prêt-à-porter, co z kolei oznacza gotowe do włożenia (fr.). Oglądając pokazy mody i zdjęcia w magazynach w latach 90 tych, doszłam do wniosku, że jest to coś specjalnego. Trudno było nie zauważyć, precyzji wykonania i fantazji, która była esencją zdjęć i pokazów mody.
Stowarzyszenie krawców i projektantów tworzących mode Couture nazywa sie Fédération de la Haute Couture et de la Mode, w skrócie FHCM, zostało założone w 1868 roku. Do dziś zachowuje dokładnie takie same standardy francuskiej kultury mody i przewodniczy paryskiemu tygodniowi mody damskiej i męskiej.
Moda Haute Couture jest uznana za ekskluzywną, według danych pochodzących z 2019 roku baza klientów to około 4,000 osób (sic!). A cena pojedynczego ubrania może sięgać setek tysięcy dolarów. Projekty są pokazywane tylko wybranej liczbie klientów, a członkowie instytucji jest pod stałym nadzorem jakości. Haute Couture jest od roku 1945 także prawnie chronionym znakiem, zapoczątkowanym w.
Wiosna / Lato 2020 - Giambattista Valli
Czym wyróżnia się Haute Couture?
Oprócz ceny i faktu, że pokazy mody są ekskluzywne, ubrania są produkowane w krótkich seriach. Są także wykańczane ręcznie, co może trwać nawet kilka miesięcy. Bardzo często tylko dla specjalnych klientek. Aby zostać członkiem stowarzyszenia Haute Couture, marka musi posiadać atelier w Paryżu. Członkowie muszą tworzyć ubrania na zamówienie w pracowni składającej się z co najmniej 15 pełnoetatowych pracowników, a także 20 pełnoetatowych pracowników technicznych.
Kolekcje prezentowane podczas pokazu składają się z 50 oryginalnych projektów; w tym stylizacjom dziennym i wieczorowym. Pokazy publiczne odbywające się kolejno w styczniu (Wiosna / Lato) i lipcu (Jesień / Zima). Marka zaproszona 4 razy z rzędu staje się członkiem. Lista oficjalnych domów mody, które spełniają te wymogi jest udostępniana każdego roku przez Chambre Syndicale de la Haute Couture.
Główni gracze Haute Couture
Federacja liczy sobie ok. 100 członków i dzieli się na trzy Izby (Chambres Syndicales) - Haute Couture, Women's Fashion and Men's Fashion. Naczelny dyrektor FHCM Ralph Toledano pracuje wraz z rada dyrektorów: Pietro Beccari (Christian Dior), Delphine Bellini (Schiaparelli), Riccardo Bellini (Maison Margiela), Philippe Fortunato (Givenchy), Bruno Pavlovsky (Chanel) i Sophie Waintraub (Jean-Paul Gaultier) dla tylko Haute Couture.
Domy mody należące do grupy Haute Couture, są wspierane w strategiach, komunikaciji, marketingu, ekonomicznie, technologicznie, kulturalnie a nawet w razie potrzeby
politycznie. Członkowie Haute Couture dostają także oficjalna pozycje w oficjalnym harmonogramie. Od stycznia 2019, do grona członków zostali włączeni Adeline André, Alexandre Vauthier, Alexis Mabille, Chanel, Christian Dior, Franck Sorbier, Giambattista Valli, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Julien Fournié, Maison Margiela, Maison Rabih Kayrouz,
Maurizio Galante, Schiaparelli i Stéphane Rolland.
Wiosna / Lato - Elie Saab
Czy potrzebujemy jeszcze Haute Couture?
Wydaje się, że od początku XX wieku, kiedy powstało Ready to Wear, ważność domów mody prezentujących Haute Couture stopniowo traciła na znaczeniu. Wysokie standardy rzemiosła i wymagania stawiane przez izbę zaczęto postrzegać jako zbyteczny luksus. Dla przykładu wyprodukowanie kreacji w domu mody Giambattista Valli może zająć 240 godzin roboczogodzin, przy zużyciu 6 tysięcy metrów materiału. Przez te wszystkie standardy, nie są są one dostępne dla szerszej publiczności.
Od niedawna FHCM wprowadziło strategię dla Haute Couture, która zamiast zamykać się w niedostępnych domach mody, pokazało swoją twarz na social mediach a w szczególności na Instagramie. Dzięki temu stajemy twarzą w twarz z pokazem kunsztu krawieckiego; od inspiracji, poprzez rzemiosło a kończąc na pokazach mody.
Być może dla niektórych Haute Couture to skostniała przeszłość, ale jest wręcz przeciwnie. Twórcy HC to pionierzy mody i innowacji w projektowaniu, bo przecież koszty się nie liczą. Nie chodzi o sprzedaż jak największej ilości ubrań, to raczej prestiż i swoboda twórcza.
Wiosna / Lato 2020 - Chanel
Jaka jest przyszłość Haute Couture?
W przeciwieństwie do rewolucji cyfrowej i nowej, młodszej publiczności, FHCM musiała zacząć manewrować aby pogodzić nowoczesność z wysokimi standardami produkcji. Kiedyś Haute Couture było domeną dojrzałych kobiet, ale teraz także pokolenie millenialsów znajdzie coś dla siebie, a przez to że opiera się na nowoczesnych środkach przekazu, tworzy most pomiędzy starym a nowym pokoleniem.
Aby mieć pewność, że kolejna pokolenie będzie się interesować "wysoką modą", FHCM zwraca szczególną uwagę na trendy społeczne, postęp technologiczny, platformy cyfrowe i
ich związki z modą i kreatywnością. FHCM chce tworzyć pomost porozumienia pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Zainicjowane zmiany, w tym: połączenie École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne z Institut Français de la Mode, oraz ustanowienie komisji selekcyjnych odzieży damskiej i męskiej na paryskie tygodnie mody, które mają na celu promowanie obiektywizmu.
Niektórzy w działaniach widzą opcję ekspansji i zwiększonej sprzedaży, ale czy wtedy to wciąż będzie Haute Couture?
Comments